Philips HAIRCLIPPER Series 1000 QC5099

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 7 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Philips HAIRCLIPPER Series 1000 QC5099 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,9

Lay-On 13-09-2009

Binnen een uur klaar met scheren van mijn hoofd. Opzetkammen werken goed, schiet niet makkelijk van zijn stand af. Je kunt hem op veel standen instellen en de accu gaat vrij lang mee.
Wordt zeer compleet geleverd met kapperschortje, kam en schaartje. Tevens opzetstukje voor de kleinere plekjes zoals rond de oren.
Ik ben er blij mee en de kosten van de kapper heb je er zo uit.

bocatabla 23-04-2009

Ik heb deze tondeuse als verjaardagskado aan mijn man gegeven en vanavond voor het eerst gebruikt......een superding. Helemaal vergeleken bij het vooroorlogse princes apparaat wat we hadden, een log en zwaar ding met veel trillen en herrie waar het snoer altijd van in de weg zat. We konden alleen maar standje nul (zonder opzetkammen)gebruiken voor een enigzins gelijkmatig resultaat, maar altijd wel erg kaal vond ik. Na 1 week begon het dan wel enigzins leuk te zitten.
Nee dan deze tondeuse! Ligt superlicht in de hand, snoerloos is zowiezo superhandig. En ook handig dat mocht de accu leegraken als je nog niet klaar bent stop je 'em gewoon in het stopcontact.
Hij haalt al het haar op zelfde lengte eraf, geen happen erin. Wij hebben stand 3 mm gebruikt en dat is precies goed voor mijn man, niet te veel en niet te weinig. En voor alle randjes maakt de het trimmesje het helemaal af voor alle randjes; achter de oren, neklijn etc. voor een echte strakke look. Ik ben echt niet handig met knippen en scheren hoor maar hier krijgt iedereen een goed resultaat mee.

Minpuntje is dat het apparaat toch wel enigzins herrie maakt, ik had hem stiller verwacht. Omdat de tondeuse zo licht is voelt ie wel een beetje breekbaar aan, ook vanwege de beweegbare kop en alle veertjes. Maar dat komt denk ik omdat we eerder zo'n log apparaat gewend waren. De reden dat ik de degelijkheid geen 10 geef is omdat dat nog wel moet blijken. Maar als ik zo de andere reviews lees zit dat wel goed.

Kortom ik zou dit apparaat aan iedereen aanbevelen. Ok hij is misschien wat prijzig maar dan heb je ook echt wat.
Een echte aanrader!!!

Groetjes,
Alex

jbinken 12-12-2008

Gebruik deze tondeuse nu meer dan een jaar zonder opzet stuk voor hoofdhaar en baard. Echt top! 1x in de 3-4 dagen tondeuse over je koppie en klaar.

Wel was het eerst even wennen tov die goedkope 10-20 euro tondeuses.

Fam Kraakman 23-11-2008

Handig in het gebruik, voelt degelijk aan en is mooi vormgegeven, wat wil je nog meer.

RealRedHair 20-07-2007

Net nieuw; nog nooit eerder gebruikt dus weinig om te vergelijken. Mooi compleet setje. Handige bewaardoos en de CD met instructie is handig.
Ligt goed in de hand en het is echt een makkie. Schoonmaken is niet al te lastig. Ja je moet even voorzichtig te werk gaan.
Alles keurig afgewerkt en solide. Goed doordacht. Volgende week ben ik zelf aan de beurt voor knippen en dat gaat vast lukken. Volgens mij kun je beter een goede kopen en er dan ook plezier van hebben als een slechte en hem dan niet gebruiken. Scheelt de kosten van de kapper en dat is snel terug verdiend.

freddy 17-06-2007

Mijn relaas over deze tondeuse QC 5099:

Komt in eerste instantie over als een erg plasticachtig ding, maar dat heb je met de Philips scheerapparaten eigenlijk ook.
Het voelt allemaal wat licht aan.
Werkt verder zeer scherp en snel, haalt er redelijk veel in één keer af.
Hiervoor diverse andere apparaten gebruikt, van die goedkope dingen, zwaar en lomp, veel herrie met erg trillen (waren goed afgesteld) maar die haalde er lang zoveel niet af in één keer.
Er zitten 2 lengte kammen – regelaars - bij, die per 3 mm oplopen.
De laagste stand is 3 mm. met de kleinste.
De een loopt van 3-21 mm., de andere van 23-41 mm
Zonder die kapjes, direct plat op de huid, blijft er de dikte van het ondermesje staan, ca. ruim 1 mm. dat is logisch, maar is toch best aardig glad.
Er zit een kleiner tondeusemesje bij, voor het fijnere werk is.
Gladder zal normaal gesproken niet kunnen met een tondeuse, want je zit altijd met de dikte van het onderste mes, wanneer je de tondeuse evenwijdig met het te knippen deel houdt.
Zet je hem haaks op de huid dan is het bijna 3 mm. wat blijft staan.
Dat komt doordat het ondermes langer is dan het bovenmes.
Het gladste resultaat is dus evenwijdig met het te knippen oppervlak, zoals in de nek.
Wil je het gladder, ja, dan wordt het met een écht scheermes.
Je moet wel voorzichtig met de tondeuse omgaan, maar dat is uiteraard altijd zo, als hij valt is ie stuk.
Onder het knippen iets te ruwe handbewegingen kan de op dat moment ingestelde haarlengte wijzigen, het klik systeem had van mij iets zwaarder gemogen.
Een klik is 3 mm, dus heel erg is 1 verschuiving nu óók weer niet.
Het verwisselen van het mesje gaat redelijk makkelijk, als je even door hebt hoe het werkt, kun je het blindelings.
Goed in elkaar klikken is natuurlijk wel belangrijk.

Het schoonmaken is daarentegen wat lastiger.
Door alle onderdeeltjes van dat mesje blijven er veel haren tussenzitten die je niet makkelijk met het borsteltje weg krijgt.
Een gratis tip: er bestaan spuitbussen die alleen lucht bevatten, lage druk, daarmee kun je het mes met veergedeelte mooi schoonblazen.
Zelf heb ik een grote compressor dat werkt met laag ingestelde druk natuurlijk ook uit de kunst.
Met een fietspomp (met slang) wil het ook.
Laat het mesje niet vallen.
Op vloerbedekking zal er niet veel gebeuren, maar op Laminaat en Plavuizen gaat het uiteraard niet goed.
Schoonmaken onder de (warme) kraan, van alleen het messendeel, mag niet, daarmee spoel je het smeermiddel weg.
Kun je wel een drupje naaimachine olie gebruiken.
Je moet hem echt wel na iedere grote knipbeurt even schoonmaken.
Uiteraard doe ik dat ook voorzichtig, ergens boven, op een oude handdoek, die klop ik later dan weer uit.
Want het is erg dun kunststof wat er is gebruikt voor de veermechaniekjes, er zal maar een veertje/lipje uit springen, dan doet ie het niet meer (goed), en probeer dat dan maar weer op de juiste plek te krijgen.
Misschien een tip om eerst even een close-up foto te maken, kun je kijken of het weer goed in elkaar zit.
Verder maakt hij méér geluid dan ik had verwacht.
Dacht eigenlijk dat het een soort scheerapparaat geluid zou zijn, omdat daarin ook sterke - stille - motortjes zitten, maar dat is dus niet zo.
Trillen doet hij ook, maar niet zo erg.
De kop draait 6mm. naar links en rechts, dus volgt een beetje het model van het hoofd.
Er zit een instructiefilmpje bij, klein beeldje, maar is gericht op kapsels voor mannen.
Denk dat hij daarvoor het meest gebruikt zal worden.
En kinderen natuurlijk.
Vooral bij jongens/mannen werkt hij errug makkelijk (als ze stil zitten, anders even vastbinden) en heb je de kosten van aanschaf er binnen het jaar uit.
Het toestel is niet geschikt voor professioneel gebruik, dan is hij gauw versleten.
Duidelijk alleen voor mensen die er af en toe mee werken.
Volgens Philips alleen geschikt voor het zachtere hoofd haar.
Ik kan mij voorstellen dat andere gebieden knippen, meer slijtage geeft.
Verder maar afwachten hoelang hij mee gaat.

Klokenklepel 28-01-2007

Toen mijn oude tondeuse, na tien jaar trouwe dienst, het liet afweten, moest ik snel op zoek naar een nieuw apparaat. Op zoek naar een ‘alleskunner’ (oplaadbaar, knippen met aansluiting op het lichtnet, haarlengte instelbaar, trimmerfunctie) kom je al heel snel uit op Philips. De keuze wordt dan beperkt tot twee tondeuses te weten QC 5090 en QC 5099. In principe kies je dan voor de optie: 2D of 3D Contour Tracking System.
Een 3D Contour Tracking System houdt in dat de kop in tegenstelling tot een 2D Contour Tracking System enigszins naar links en rechts kan draaien, waardoor de tondeuse correct contouren volgt. Op het moment van schrijven is de QC 5099, bij mijn weten, de enige tondeuse die beschikt over deze revolutionaire functie, waarmee professionele kapsels gecreëerd kunnen worden. De flexibele 3D-kam volgt de contouren van het hoofd voor een gelijkmatige knipbeurt, met de vergrendeling zet je de lengtestand vast en met het Steel Wave Blade kun je uiterst precies te werk gaan. Je kunt kiezen uit 15 lengtestanden (1 - 41 mm) en met de precisie-trimmer werk je de haarlijn en contouren uiterst nauwkeurig bij. De tondeuse wordt geleverd in een handige kit met een volledige kappersset en een interactieve cd-rom, die stap-voor-stap instructies biedt voor het creëren van uiteenlopende stijlen.
Een uitmuntend apparaat, dat prettig in de hand ligt en waar voortreffelijk mee is te werken, maar wat vooral belangrijk is, dat dankzij het 3D systeem een eindresultaat wordt verkregen waar menige professionel jaloers op zal zijn. Duidelijk een aanrader.